onsdag 6 juni 2012

SYNDIGT GOTT MED RABARBER


Hipp hipp hurra för vårt fantastiska land i dag... Det har vi firat med att fixa hemma hela dagen, både utomhus och inomhus ;-) Altansidan på huset är färdigmålad, check... Lister och dörrfoder målade inomhus, check... Klippt gräsmattan, check... Lagat och fikat rabarberpaj med fina kompisarna, check... Kokat rabarberchutney till alla grillmiddagar, check... Tränat Bodybalance, check... Ett ganska intensivt schema ;-)


Det är mumsigt gott med rabarberpaj. Jag lagade en variant med jordgubbar idag, yummie yummie... Men det godaste i dagens spisinsats är ändå en rabarberchutney som är god till grillat. Eller som kan ersätta mangochutney i recept. Jag hittade ett recept via den här bloggen, men för er som inte ids klicka vidare skriver jag även ner det här:


Rabarberchutney

500 gr rabarber
1 tsk ingefära
5 dl socker
2 st rödlökar
1 1/2 msk äppelcidervinäger
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry
2 tsk salt
2 tsk spansk peppar
6-8 torkade aprikoser

Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka rödlöken fint. Riv ingefära om du använder färsk. Koka rabarber, lök, vinäger och vatten i ca 10 min. Lägg i övriga ingredienser och låt allt koka i 30-40 min. Rör mycket under tiden. Låt svalna och häll upp i väl rengjorda glasburkar med tätslutande lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar