onsdag 20 juni 2012

KREATIV SOMMARKURS




Denna veckan har varit den första av tre på en sommarkurs i Varberg som heter "Barn och Textil som pedagogiskt redskap". Det både låter och är ganska flummigt, men så roligt!!! Jag är så fylld av inspiration och idéer efter dessa första dagar är jag förmodligen liknar en påtänd slöjdtant ;-)






Dels så ligger Högskolans Campus vid det oerhört vackra kallbadhuset och hamnen. Med långa stränder och glittrande hav i närheten är det inte svårt att hitta inspiration till sina skapelser. Och skapelser blir det, av alla möjliga slag =)






Vi började med att färga in tyg, gamla påslakan, som vi ska använda nästa vecka till textiltryck och lapptäcksteknik. Det var väldigt roligt att kladda och blanda färg, och våga testa olika redskap för att skapa mönster. 





Igår var det workshop i vävning, vilket var betydligt roligare än vad jag först trodde. Vi fick väva i små vävramar för barn och det var fritt fram att blanda material. Jag vävde en historia blandad med tygtrasor, paketsnören och ull. Jag fick mängder av inspiration och ska testa att väva med remsor klippta av plastpåsar i olika färger. Det är härligt att få vara kreativ när det bara är fantasin som sätter gränserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar