måndag 24 september 2012

Svamptider



Igår var jag ute med mina föräldrar och plockade svamp, ofantliga mängder svamp! På 1 1/2 tim plockade vi ca 60 liter trattkantareller. Till slut fick jag säga till min pappa att sluta plocka. Även om de är otroligt goda så ska de trots allt tas om hand efteråt också =)


När vi gick där i skogen bland stora träd och mjuk mossa kunde jag inte låta bli att fascineras av hur vackra en del svampar är. Sagolika på något sätt. Som den lilla sötnosen längst upp (som jag givetvis inte plockade =), är helt underbar med sin knallröda färg mot den omgivande mossan.


Efter att ha delat med mig till flera grannar och rensat och lagt en del på tork lagade jag en svamp- och purjolökspaj som är riktigt god. Ett bra och gott sätt att använda svampen om man inte alltid vill laga soppa på färska svampar.
Receptet hittar du på arla.se, men jag lägger det även här.

Så, har du inte redan varit ute i skogen så bege dig dit bums, innan någon annan hinner före... ;-)

Svamp- och purjolökspaj

Visa recept i fullskärm Lägg till i inköpslistan Spara i mina sidor  
1 2 3 4 5
38röster
Pajen för dig som fyllt svampkorgen. Andra får nöja sig med champinjoner i grönsaksdisken.
Svamp- och purjolökspaj

Ingredienser

4-6 port/8 bufféportioner

2 1/2 dl vetemjöl
75 g Arla smör
3/4 dl Arla Köket Kesellakvarg lätt

Fyllning:
1 liter färsk svamp
2-3 purjolökar
Arla smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 ägg 
2 1/2 dl Arla Köket matlagningsgrädde
2-3 dl riven lagrad ost, t ex Kvibille Präst

Gör så här

Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt kvarg och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajen vila i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Skär svampen i bitar och purjolöken i skivor. Fräs först svampen i smör i en stekpanna, ca 5 min. Lägg i purjolöken och låt den fräsa några min. Krydda med salt och peppar. Vispa ihop ägg och grädde. Förgrädda pajskalet i ca 10 min. Lägg i svamp, purjolök och ost blandat i pajskalet. Häll över äggstanningen. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 min. Servera med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar