torsdag 30 augusti 2012

Dagsfärskt i brödkorgen!


Igår morse bakade jag ett av mina absoluta favoritbröd – Hurtbulle kallas det. Innehåller massor av gott: olika mjölsorter, nötter och torkad frukt. Det är allra godast när det är lite ljummet men slinker absolut ner när som helst. Min pappa brukar skämtsamt kalla det för barkbrödet för han tycker att det är så grovt och nyttigt, och det är det ju =) Förutom att det är gott, är det så enkelt att baka att jag nästan blir arg för att jag inte gör det oftare. Bara att röra ihop och sen in i ugnen, kan det bli enklare?!



Receptet kan ni hitta HÄR, men jag lägger även upp det här om ni inte vill klicka er vidare.

Ingredienser
1 st

2 dl fiberhavregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka smeten i en smord avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Jag har länge tänkt köpa, sy eller virka en brödkorg men det verkar aldrig bli av. Det är ju så mycket finare att servera i en brödkorg än på en tallrik. Kollade runt lite och hittade dessa godbitar som jag gärna skulle ha hemma.



Snyggt i olika färger, från IKEA.


Även om pastellfärgerna inte är mina favoriter, så tycker jag det är snyggt med tryck på canvastyg, från HM.


1 kommentar:

  1. Ser godare ut än vanlig fiberplatta, även om konsistensen är samma.
    Det som ev. blir över kan ju Jörgen bygga något kul av.
    Kramar från Pappa

    SvaraRadera